Italiensk pasta med pancetta

I somras besökte Internationall food steet market  vår lilla stad och självklart avlade jag ett besök (egentligen blev det två besök – var så imponerad efter första besöket att det fick bli ett återbesök dagen efter.)

Jag kom hem med en massa fantastiska goda saker från världens alla hörn. Bland annat impulsköpte jag en bit italiensk pancetta. Och först några dagar senare då sambon nyfiket frågade vad för spännande planer jag hade för pancetta så insåg jag att jag hade inga planer.

Jag har aldrig köpt pancetta tidigare och hade ingen större erfarenhet av det. Men efter att ha läst på lite och googlat runt insåg jag att det fick bli en Italiensk pasta rätt. – Och det var ett utmärkt val. Fantastiskt gott! Så om ni råkar impulsköpa en bit pancetta så kan jag rekommendera detta:

 

(Och har ni några andra pancetta tips så mottar jag dem tacksamt, denna lilla delikatess skall testas fler gånger! Utan tvekan! )

 

Italiensk pasta med pancetta

4 personer

400 g pasta, tex mezze maniche

1 gul lök, hackad

2 vitlöksklyftor, hackade

1 morot, tärnad

olivolja

1 paket krossade tomater (500 g)

1 dl vatten

1 msk balsamvinäger

1/2 grönsaksbuljongtärning

1 tsk oregano

salt och nymalen svartpeppar

1 msk honung

200 g pancetta (alt bacon eller rimmat sidfläsk)

riven parmesanost

 

Koka pastan. Fräs lök, vitlök och morot i en kastrull tillsammans med olivoljan tills den blir mjuk. Tillsätt sedan tomater, vatten, vinäger, buljontärningen och oreganon och låt sedan skjuda utan lock ca 15 minuter.

Smaka av med salt, peppar och honung. Strimla pancettan och knaperstek den i en stekpanna och låt sedan rinna av på hushållspapper.

Blanda tomatsåsen med pastan och strö sedan över pancettan och färskriven parmesan.

Servera!

 

 
 
 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0