Mormors Mjuka Pepparkaka


Det är något alldels speciellt med mjuk pepparkaka. Framförallt den den gammaldags mjuka pepparkakan som fullkomligt smälter i munnen. Problemet med dessa "gamla" recept är att de innehåller ofta måttet kaffekopp. Det hade väl inte varit något problem om alla kaffekoppar såg lika stora ut, men det gör de inte... 

I helgen pasade jag på att besöka min mormor och precis när jag kom hade hon en mjuk pepparkaka i ugnen. Under kaffestunden passade jag på att skriva av receptet.

Denna kaka smakar fullkommligt underbart och så där riktigt gammaldags som en mjuk pepparkaka skall smaka.

3 ägg
2 1/2 kkp socker
2 1/2 kkp mjöl
1 kkp mjölk
60 g smält smör
2 tsk kardemumma (mald)
2 tsk kanel
1 tsk ingefära (mald)
2 tsk nejlikor
2 tsk bikarbonat
2 msk lingonsylt

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt mjöl, mjölk och smält smör, sedan de torra kryddorna (gärna rörda samman innan) och sedan lingonsyltet.

Häll i en form eller flera små formar beroende på hur du vill ha dem.

Grädda i 225 grader i ca 10-15 minuter beroende på formens storlek. (längre tid vid stor form ca 25-30 min) 
Du ser när den är klar eller känn med sticka. Men var försiktig, den kan lätt falla samman om du tar den förtidigt.. 

Tips på måttet kaffekopp - jag plockade fram en av mina finkoppar från min kaffeservis -det är det närmaste jag kan komma ett gammaldags kaffemått 




De söta miniformarna kommer från Hembakningsrådet och det fiffiga med dem är den lilla kanten i hörnen som man kan vika in för att kunna fästa ett litet band. Super gulligt!
 På den översta bilden försökte jag åstakomma något som liknade en vit julstjärna i kristyr men vid tolv i natt var min kreativitet inte superlyckad - nya försök kommer =)


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0