Smaksatt vispgrädde

Mejerikylarna fullkomligt väller över av nyheter och olika smakkombinationer. En av de nyaste produkterna är smaksatt vispgrädde från Arla.

Det finns två smaker, choklad och jordgubb. Min första tanken var att dissa detta omgående, men så funderade jag lite till och kom på att det kanske kan vara en riktigt kul grej på rätt ställe.  Sagt och gjort – med en lite smakrabatt hamnade chokladsmaken i mitt kylskåp, och lagom till fars dag passade jag på att testa denna nyhet.

En Devils cake stog på bakschemat och istället för vanlig grädde hamnade där choklad grädde, sen serverade jag kakan med chokladgrädde och hällde lite chokladgrädde i kaffet istället för vanligt mjölk. Skall det va så skall det va!

Kakan var syndigt god – Påminde lite om en mudcake – riktigt kladdig och god. Chokladgrädde till kakan blev kanske lite för mycket – men en skvätt i kaffet var en riktig höjdare- bara en sådan där hint om choklad i smaken.  
 

  

 

Djävulskaka

1 kaka för ca 8-10 perosner

250 gram choklad (Jag mixade ljus och mörkchoklad efter vad jag hade hemma)

250 gram smör

4 ägg

3 ½ dl florsocker

2 dl vetemjöl

4 msk puré eller juice av frukt eller bär (jag hällde i 4 msk egengjord hallonpuré – men kände ingen smak av detta alls)

 

Topping

½ dl strösocker

100g mörk choklad

½ dl grädde (här tog jag den smaksatta grädden)

 Sätt på ugnen, ca 160 grader.


Smält chokladen och smöret – mitt tips är i en glasskål över sjudande vatten – det ger en jämn och bra smältning.

Vispa ägg och florsocker fluffigt, häll i chokladen och sikta över mjölet. Sist rör du i purén, purén kan nog hoppas över. (jag tyckte inte själv att hallonen gav så mkt smak som jag ville men skall testa igen.)

Häll smeten i en form (behövs ej smöras) och grädda ca 30minuter beroende på storlek på formen – den kommer att se väldigt kladdig ut när du plockar ut den men det skall den vara.
När kakan är klar skall den svalna och sedan kan du göra toppingen. (görs den förtidigt blir det lite galet –den kan inte stå och vänta och skall inte bredas på fören kakan kallnat och "satt" sig lite.

Smält sockret till mörk karamellfärg, höll över grädden och låt koka någon minut. Häll sedan över den hackade mörka chokladen och rör till jämn smet som du sedan breder ovan på kakan.

Servera med lite lätt vispad grädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0