Citrontarteletter

Varannan vecka har jag och några pyssliga vänner en studiecirkel. Vi turas om att fixa fika och i måndags var det min tur. Då jag hittat ett lockande recept i en kokbok, bakades det för fullt på söndgen och på måndag eftermidag förvandlades denna tart till små tarteletter.

3 dl vetemjöl
3 msk socker
1/2 msk vaniljsocker
175 g rumsvarmt smör

Rör ihop de torra ingredienserna och nyp sedan ihop med smöret. Platta med mjölade fingrar ut på ett bakplåtspapper (gärna i en rektangulär ungsfast form)
För grädda i 15-20 minuter i 175 grader varm ugn.

rivet skal och saft från två citroner (ca 8 msk saft)
4 ägg
2 dl socker
5 msk vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vetemjöl, den pressade citronsaften och skalet. Häll smeten ovanpå det förgrädda bottnen.
Grädda ytterligare 20 - 25 minuter. Citronkrämen skall fortfarande vara lite lös. Låt svalna och du kan med fördel låta den vila till nästa dag innan du pudrar den med florsocker och skär i passande små snittar.






Kommentarer
Postat av: Mira

De såg extremt delikata ut. Måste jag prova nån gång.

2011-04-19 @ 11:37:37
URL: http://koksrenovering-varberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0