Lasange på kyckling och ricotta

En supergod och lättlagad lasange blev det till middag. Hittade receptet i en tidning, ändrade lite och voliá . perfekt middag för 4 eller två plus matlådor!

För 3-4 potioner

1 pkt färska lasangeplattor
olivolja
1 burk ricotta (250g)
soltorkade tomater ca 8st
coctailtomater
1/2 påse babyspenat
ca 12 basilika blad (färska)
1 mozzarella
2-3 kycklingfiléer
salt och peppar
allround marinad

Förberedelse: Då jag använde frysta kycklingfiléer så plocklade jag fram dem kvällen innan och lade dem i en påse med marinad och lätt dem ligga och marineras och tinas under natten och dagen. 

Kycklingfiléer läggs på en plåt i 200 gradig varm ugn ca 15 minuter. - Mörare och mer saftiga kycklingfiler får man leta efter!

Strimla de soltorkade tomaterna och blanda ihop med ricottan, salta och peppra.
 
Pensla en ungsfast form med lite olivolja och täck botten med lasangeplattor (min form tog två) Bred på ett täcke med ricotta krämen, lägg på några coctailtomater som är delade i halvor och lite babyspenatblad.
Nytt lager med lasangeplattor, ett täcke med ricottakräm, skivade bitar av kycklingfiléen (hälften) samt ca 1/2 av mozzarellan och strimlade basilikablad.
Ännu ett lager med lasangeplattor, kycklingfiléer, mozzarella och strimlad basilika.
Lasangeplattor, resten av ricottakrämen, coctailtomater och babyspenat. Sedan toppade jag med lasangeplattor som jag penslade med olivolja och strödde flingsalt på.

In i ugn ca 20 minuter i 200 grader.

Servera!




Kommentarer
Postat av: Amanda

Åh vad gott det där såg ut :)

2011-04-09 @ 14:38:05
URL: http://mycketamanda.blogg.se/
Postat av: I Mitt Stora Kök

Tack! Det är verkligen en supergod rätt! =)

2011-04-09 @ 18:03:00
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0