En köttfärslimpa med bacon & västerbottenost

När jag var liten åt vi inte köttfärslimpa hemma i vår familj och den köttfärslimpa som serverades i skolan påminnde mer om skosulor och var bland det värsta jag viste.

Sen har jag inte ätit köttfärslimpa fören för något år sedan, och döm om min fövåning när jag smakade denna helt underbara rätt. Detta kanske inte är en köttfärslimpa i traditionell mening men den är så god.

Köttfärslimpa med bacon och västerbottenost 

500 g blandfärs
200 g bacon, stekt och klippt i bitar
3 kokta potatisar, mosade
1 gul lök
2 vitlöksklytor
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk salt
vitpeppar, svartpeppar

Topping
2 kvist tomater, skivade
skivor med västerbottenost

Sätt på ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla ingerdisenser försiktigt, men undvik att röra förmycket då det kan göra det hela trådigt. Forma allt till en limpa och lägg i en smord form. Lägg de skivade tomater ovanpå köttfärsklimpan och sätt in i ugnen. Efter ca 30 minuter lägger  du på västerbottenskivorna ovanpå tomaterna och gräddar ytterligare 20 minuter på 200 grader.

Servera med potatismos och champinjonsås.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0