Key lime pie

I veckan hade jag besök av söta Kikan, och då jag denna perioden har grymt lite tid över behövde jag lite förvarning, vilket gjorde att jag dagen innan kunde slänga ihop denna grymt goda och enkla key lime pie.

Botten:
100 g smält smör
200 g digestive kex

Fylllning
5 st limefruker
1 burk kondenserad mjölk (c 400g)
4 äggulor

Kan serveras med lite lätt vispad grädde eller som den är...

Krossa kexen och rör ihop dem med det smälta smöret. Kleta/platta ut i en springform och grädda i 175 grader mitten på ugnen ca 15 minuter.

Låt sedan skalet/botten svalna

Vispa ihop de pressade limefrukterna med den kondenserade mjölken och 4 äggulor.
Ett tips är att använda den osötade kondenserade mjölken om det finns, har testat båda och när du använder sötad förvinner limesmaken lite och det blir lite för sött... (Sorry Kikan - vid ditt fikabesök testade jag den sötade och kan bara konstera att den är ännu godare osötad.) Låt stå framme i rumstemeratur för att smakerna skall blandas bättre ca 1 timme (du kan även med fördel riva ner lite limeskal men glöm då inte att sila smeten innan du häller upp den i skalet)

Häll sedan upp smeten i skalet och grädda i 175 gradig ugn ca 20-25 minuter.

Kan utan problem göras dagen innan - plocka då gärna fram den någon halvtimma timme innan servering för att skalet inte skall vara allt för hårt til kontrast till den syrligt krämiga fyllningen.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0