Pizza Pie -that's amore

Pizza är oftast en fredagslösning eller möjlivgtvis en söndag efter en hård lördag kväll=) Och vid dessa tillfällen blir det sällan att jag gör min egen.

Men ibland när man vill mysa till det lagar jag min egen pizza som bygger på ett norsk recept jag snubblade över för många år sedan som jag sedan har kommit att utveckla=) Fördelen med detta recept är att du får en riktigt god pizza med en perfekt botten trots att du inte har en stenugn eller pizzasten.

Hemligheten är en vanlig ungssäker stekpanna.

Pizzabotten: (för en medelstor tjock pizza eller 3 tunna , dubbla satsen för tjock pizza ungsplåtsstorlek)
25g jäst
2,5 dl vatten
1/2 tsk salt
3 dl mjöl

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt och sedan mjöl. Arbeta ihop och låt jäsa ca 1 timme. Kavla sedan ut och lägg över mjölad stekpanna.

Tomatsås:
1-2 tomater (rumsvarma -riktigt mogna)
2 tsk muskvadosocker
1/2 tsk salt
färska kryddor ex. oregano

Mixa ihop med en stavmixer.

Fyllning:
Självklart fyller du din pizza med vad du vill, här har jag andvänt, strimalde soltorkade tomater i botten, lufttorkad skinka, pinjenötter, rödlök, chevré och toppat med lite riven brännvinsost och ringlat lite honung över. En annan varian är med kallrökt skinka och mozarella - mums =)

Tips och trix: Fördelen med denna pizzabotten är att du kan välja att göra den supertunn eller matigt tjock! Får du lite pizzadeg över kan du göra lite små kuvertbröd och ha som tilltugg=)



Med detta recept är jag oxå med och tävlar i Kalasgott tävling om en assistent från Ankarsrum =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0