Pizza Pie -that's amore


Min hemmagjorda pizza...

Jag skall var ärlig och erkänna att pizza oftast är en nödlösning eller dagen efter mat och då blir det minsann ingen hemmalagad.

Men någon gång ibland när man skall ha en sådan där mysig hemmakväll kan det bli av att jag gör min egen pizza, Då använder jag detta suvuräna recept som jag från början fått från Norge, sedan har jag omarbetat det för att nu vara nöjd. Norskarna är inte kända för sin mat men de är kända för sin pizza. 
   
Fördelen med detta recept är att även om du inte har en stenugn eller stenplatta till att baka din pizza på kan du få en riktigt god pizza med god botten. Och botten är ju nästan det viktigaste=)

Pizza botten: (denna är lagom för 2 personer - dubblar man satsen passar den i en långpanna)
25g jäst
2 dl vatten
1 tsk salt
6 -7 dl mjöl

Tomatsås:
4 rumstempereade plommontomater
1-2 msk muscovadosocker (fungerar med vanligt socker oxå)
1 tsk salt
1/3 kruka färsk oregano

Fyllning:
Efter behag; jag har gjort denna lite mixad, beronde på att min kärlek inte riktigt gillar samma smaker som jag.

2 dl stark riven ost, tex präst, brännvinsost el liknande
5 skivor parma skinka
3-4 färska champinjoner
1 msk rostade pinjenötter
1/2 pkt chevreost (liten rulle)
Honung
Ruccola

Smula jästen i en bukne, rör ut den i ljummet vatten, tillsätt salt och sedan mjölet. Arbete till en deg (den kpmmer att vara lite kletig) Fördelen med att göra en liten sats är att du kan orka arbetea ihop den för hand. Annars är en assistent att rekomendera.

Låt jäsa på varmt dragfritt ställe under bakduk ca 1h.

Stjälp upp på mjölat bakbord och arbeta snabbt ihop den. Kavla sedan ut till önskad tjocklek. Det finns de som skall ha supertunn botten och  de som vill ha väldigt tjock.

Sedan tar du vad du har, har du en stenplatta till ugnen är det suvuränt annars tar du bara din ugnssäkra stekpanna, smörar den och mjölar sedan (om du inte har teflon då fungerar det ändå) Lägg i den kavlade degen och jämna till kanterna med en kniv. Pensla kanterna med olja (olivojla eller vanllig olja)

Skär tomterna i klyftor, tillsätt socker, salt och fäska örter och mixa sedan ihop det med en stavmixer.

Häll  tomatsås på pizzan, fyll med din fyllning och grädda i 200 grader varm ugn ca 20 - 30 minuter tills osten och pizzan fått fin färg.

Servera och njut men kom ihåg att om du använder stekpannan kan du inte ta i handtaget det är varmt (har flertalet gånger av ren reflex, greppat handtaget och brännt mig.)

Lycka till!

 Pizzabotten, kavlad och på plats i stekpannan



Fylld med härlig tomatsås och kanterna är penslad med olja



Fyllning på plats, lite extra på ena sidan med chevre, pinjenötter och honung

 Gräddad och klar att ätas!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0