Kalkon med aprikos och chili

Kalkon är mer än en stor fågel som man äter till thanksgiving i USA.
Då svärföräldrarna bjöd på kalkon förgående helg bestämde jag mig för att testa att laga kalkonfile själv.

Jag testade att marinera och lätt steka filén för att sedan låta den bli klar i ugn tillsammans med blandade rotfruker och ungsbakade potatisar.

Kalkon i aprikos och chiliglasering (ca 2 pers)

1 stor kalkonfile (ca 400g)
1 dl aprikosmarmelad
1,5 msk sambaolek

rotfrukter efter tycke och smak, jag blandade:
Morötter ca3st
Palsternacka ca1 st
vitlök 1 solo lök
broccoli i huvud
mozzarella 1 st
rödbetor ca 5st
scharlottenlök 1 st strimlad

små potatis

Jag skalade och strimlade morötter och palsernacka samt löken, rödbetorna lät jag koka upp lätt och sedan bakade på separat plåt. Broccolin delades i mindre buketter och blandades med övrigt. Ovanpå lades sedan den stekta filén och resen av marianden.

Potatisen skalas, smöras och bakas sedan i ugn ca 200grader i 30 minuter.

Ställ in rotfrukterna med kalkonfilen efter ca 10 min och låt sedans tå resterande 20 min, dela sedan rödbetorna och skär mozzarellen i mindre bitar och servera tillsammans.

Servera med en lätt sås på gräddfil, lite aprikosmarmelad och samaolek.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0