Lemon curd

Som det framkom av receptet på små syrliga bakverk ingick där min hemmagjorda lemoncurd. Självklart går det bra med färdigköpt oxå men då det är barnsligt enkelt att göra tycker jag ni skall testa. Är du också sådan som gärna har citroner och lime hemma bara för att det är fint? Så hinner man inte använda alla citronerna och de blir så där hårda på utsidan?

Grattis då har du den perfekta grunden för lemoncurd!

Jag har testat lite olika recept och letar fortfarande efter det perfekta receptet så har ni det är ni varmt välkomna att berätta! men jag berättar här om det jag brukar utgå ifrån.

Lemon curd

2 "hårda"/citroner (de som legat framme länge och ser nästintill oanvändbara ut eller 3 nya citroner (totalt ca 2 dl citronsaft)
1,5 dl strösocker
2 ägg
2 ägggulor
2 msk maizena

Pressa citronerna och blanda ca 0,5 dl av cirtronsaften med maizenana.
Koka 1,5 dl av citronsaften med sockret och tillästt sedan citronsaften med maizena.
Vispa samman äggen
Sänk värmen på citronkoket och tillsätt äggmeten. Rör på mellan värme tills curden tjockant och häll sedan upp på burk.

Denna sats räcker till en mellanstor burk (ca0,5 l) och förvaras i kylskåp.

Min favorit förutom att använda lemoncurden till bakverk och nybakta scones med grädde är att klicka i en klick  i vanlijyougurten till frukost.

Ger en underbar start på morgonen.




Kommentarer
Postat av: Mickan

Det tycker jag absolut du ska göra!:)



Mmm, vad mycket gott du hade här inne!

2011-01-24 @ 19:37:42
URL: http://miickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0