Bärkaka

Perfekt när någon ringer och säger att de är på väg och man inser att att skafferiet gapar tomt efter kakkor och godsaker.
Lite lyxigare än en vanlig sockerkaka men ändå inte för mäktigt eller anvancerat.

100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
ev. 2 msk socker
ca 1 dl trädgårsbär

Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form, i detta fallet hade jag ingen form med avtagbar kant eller annan sockerkaksform så jag improviserade och tog en regtangulär ugnsform, fungerade fin fint!

Rör socker och smör poröst, tillsätt äggen, en i taget och vispa till smidig smet.

Blanda de torra ingredisenseran, rör ner mjölken och de torra ingredisenseran i äggblandningen.

Häll smeten i formen och trö över bären, i detta fallet hade jag en påse frysta trädgårdsbär som jag lät tina och hällde på. Strö lite socker ovanpå om det är är lite surare bär så som vinbär.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp på ett fat och toppa med lite lätt vispad grädde - voila så har du en läcker kaka och det bästa av allt är att under tiden kakan gräddades i ugnen hinner du städa upp lite smått och gott som ligger framme =)







Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

UTMANING!!!

eller är det det? Nej jag döper om det till RECEPTDELNING!!!



Min svärmor gör en fantastisk äppelkaka och jag tänkte dela med mig av receptet till dig.



Svärmor Gittans äppelkaka

4 dl mjöl

1 1/2 dl socker

100 smör

1 ägg

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

5-6 rivna äpplen

kanel och socker efter smak



Rör ihop mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Blanda i smöret och sedan ägget. Lägg ut hälften av degen i en form. Riv äpplena ovanpå och strö över socker och kanel. Platta till med handen och fördela resten av degen ovanpå. Grädda i 40 minuter på 200 grader. NJUT!

2011-08-13 @ 22:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0