Cholkad & blåbärsmuffins


Hade några påsar jätteblåbär i frysen och efter att funderat en stund på vad man kan göra med dessa bakade jag mina egna choklad och blåbärsmuffins.... Perfekta för söndagsfikat i solen!

Cholkad och blåbärsmuffins ca 12st (stora muffinsformar)


2 ägg
2 dl socker
100 g smält smör
4 msk kakao
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mascarpone
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl jätteblåbär


Vispa ägg och socker pösigt, smält smöret och rör i. Rör mascarponen mjuk och vispa sedan samman med det övriga. Blanda alla torra ingredienser och vispa samman. Det skall bli som chokladmousse i konsistensen. Klicka ut i formar och peta i de stora blåbären.

Grädda i 175 grader varm ugn i ca 15-20 minuter (känn med en sticka el tandpetare att de är klara om du är osäker)


Kommentarer
Postat av: Kikan

Åh vad gott! Jag gjorde oxå chokladmuffins i dag. Försökte mig på att stoppa i blåbär en annan gång när jag gjorde just chokladmuffins men misslyckades toatalt. Nästa gång skall jag testa ditt recept :)



Kram Erika

2011-03-22 @ 20:32:41
URL: http://hemmahoskikan.blogg.se/
Postat av: I mitt stora kök

Tror det är lättare md "jätte-blåbär" Har tidigare försökt slänga i vanliga blåbär men det fungrade inte lika bra... Men jätteblåbären gav istället små klickar med blåbär i muffinens - Me like=)

2011-03-23 @ 08:08:38
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0