Jakten på den perfekta kokosbrowniesen fortsätter...

Förra helgen passade vi på att ta en härligt citylunch på stan.
Maten som serverades var självklart god men inget utöver det vanliga och när kakan till kaffet skulle serveras tittade jag på vad som skulle vara en kokos och chokladbrownie och tyckte den såg oerhört torr och tråkig ut - gissa om jag blev förvånad. Detta var bland det godaste jag ätit på mkt länge. Jag som egenligen inte är så mkt för chokladdesserter fick inte nog av detta underbara som bara smälte i munnen. 

Jag sökte genast på nätet efter ett recept på detta utan att lycka, gjorde ett tappert försök att komponera själv i helgen och fick fram detta, som av alla provsmakande fick med beröm godkännt.
En riktigt chokladig kaka med smak av kokos. Tyvärr var lite för mkt chokladsmak i mitt tycke men om man minskar mängden kakao kanske...  Någon som har ett tips är mer än välkomna att dela med sig!!

Här kommer mitt recept:

220 g smör
ca 100 g fin choklad (70%)
2,5 dl strösocker
1,2 dl kakao
1 dl mjuk mascarpone
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
1,2 dl kokos
1,2 dl mjöl
1/4 krm salt

Smält smör och choklad tillsammans på låg värme. Rör ihop socler och kakao och tillsätt sedan kokosen, vispa för hand mascarpone och äggoch vaniljsocker. Rör ihop den smälta chokladblandningen med socret och tillsätt det övriga växelvis. Fyll en fyrkanting form (antingen smörad eller täckt med bakplåtspapper)

Grädda 40-50 minuter i 160grader varm ugn.

Låt svalna och skär sedan i bitar och servera med lätt vispad grädde.   


 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0