Chilimarinerad fläskfilé med grönsakspasta

En bloggare som jag brukar kika in hos titt som tätt är Bevemyrs. Den senaste veckan har hon varit med i en utmaning som i korta drag går ut på att använda alla mat och undvika att slänga rester. (Tips: Gå in och läs!!!)

Bland hennes recept fann jag en chilimarinad där köttet får ligga och gotta till sig nått dygn. Detta lät för mig perfekt så jag kort och gott "snodde" idéen och marinerade mitt kött. (gjorde lite bara lite justeringar i mängderna av marinaden)

Ingredienser marinad:

1 1/2 dl majsolja
1st färsk chili, strimlad
2 vitlöksklyftor, hackade
1/2 lime, saften 
3/4 dl japansk soja
1 dl sweet chili
1/2 dl chilisås
1 liten bit ingefära, riven

I går kväll samtidigt som jag lagade middagsmaten så blandade alltså ihop alla dessa saker i en platspåse, putsade en fläskfilé som jag sen skivade och så la jag bitarna i påsen. Knöt ihop och in i kylskåpet

Idag så plockade jag bara fram påsen, stekte köttbitarna i smör och hällde sedan över marinaden, lät puttra några minuter innan jag tillsatt ca 1 1/2 dl grädde.
Kokade lite färsk pasta, delade ett broccoli huvud i små buketter och skar ner en halv paprika i bitar.
När pastan kokat klart och den sköljdes la jag i en klick smör i kastrullen och slängde i grönskarna, lät dem fräsa par minuter och tillsatte sedan den sköljda pastan. Rörde runt och sedan var det klart att servera!




   



 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

det ser ju kanongott ut det där :)



sv: det är lemoncurd blandat med vaniljkesella som är som fyllning i mördegsformarna!

2011-05-21 @ 14:23:59
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0