En LCHF kladdkakebakelse

Hade ett par vänner här på besök i lördags, och försiktigt sade underbara S innan att jag behöve då inte baka något smarrigt för hon hade börjat med LCHF och det blir alltid svårare om det finns goda bakverk.

Så jag gav mig på något nytt - baka LCHF bakverk.

Tänkte att kladdkaka borde fungera fint med lite mörkare fin choklad. Men kakan blev inte mycket tjockare än en pannkaka. Och såg inte så rolig ut så jag gjorde som alltid - improvserade.
Stansade ut små rundlar, varvade med grädde och toppade med ett hallon.
Och det blev gott - som en chokladmousse bakelse med mäktig len chokladkräm, kall svalknade grädde och lite sötma från hallonet. Kan tänka mig att istället för att stansa ut små rundlar till bakelse så gör man en botten till och så blir det som en tårta - kanske något till nästa gång?

Så nu vet jag vad man kan bjuda en lchfare på. Och S verkde nöjd mycket nöjd!

Kladdkaka/cokladmousse botten

100g mörk choklad (75 -86%)
100 g osaltat smör
2 dl grädde
2 ägg
1/2 vaniljstång
osaltat smör och kokos till formen
vispad grädde och hallon

Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull. Tillsätt sedan grädden. Vispa äggen pösiga i en separat bunke, skrapa ut vaniljstången och tillsätt i äggsmeten. Häll i chokladblandningen.
Smöra och "bröa" en form med kokos.
Häll i smeten och grädda i 175 gradig ugn ca 6 minuter. Ta fram och låt svalna.

Stansa ur små rundlar med ett kakmått eller en litet glas. Varva chokladbotten med vispa grädd. 8chokladkakan är som en fast mousse som går att lyfta och flytta.






Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Men vad söta! Sådana vill jag också bli bjuden på :)



Kram!

2012-04-22 @ 17:31:22
URL: http://inspirationbyann.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0