En sesam och honungslax

Jag försöker hitta ett laxrecept som slår min lax med chili och nöttäcke som är sambons absoluta favorit, men hur goda laxrecept jag än hittar finns det inget som slår den gamla favoriten. Men denna veckan kom jag snubblande nära.

Det blev en sesam och honungstäckt laxfile med lite sting av piri piri som var både söt och stark ungefär som det andra receptet men ändå annorlunda.

Sesam och honungslax

Laxfiler
Flytande honung
Sesamfrön
piri piri (ca 1 torkad per laxfile)

Servera med vildris och broccoli


Lägg laxfiléerna i ungsfast form och ringla över den flytande honugen så att det täcker ovansidan av laxen. Stöt den torkade piri pirin i en morten och strö över laxen och sist häller du över sesamfröna så att det bildar ett tunt täcke på laxen (seamen fastnar fint med hjälp av honungen. Ställ sedan in i 225 grader varm ugn i ca 20 minuter tills laxen är klar.
Servera med vildris och ångkokt broccoli samt lite fetaost!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0