Röbetspizza

Detta är något som passar perfekt en fredagkväll eller som förrätt.

Jag brukar i de flesta fall äta röbetor tillsammans med chevre, så när jag såg att det skulle vara parmesan istället för chevre i detta receptet tänkte jag att för en gång skulle skall jag variera mig. Men även om den var god så saknade jag faktiskt chevrebrytningen. Dock tror jag tror jag inte på att byta ut parmesanen mot chevere utan bara att lägga till. Parmesanen gjorde att tomatsåsen smälte ihop med röbetorna på ett fint sätt.

Så nästa gång jag gör denna blir det med chevre ovanpå som extra tvist!

Röbetspizza
2 personer

ca 3-4 röbetor (beroende på storlek jag hade ganska små)
2 lösa smördegsplattor
2 msk tomatsås
1 dl riven parmesan
färsk timjan
1 msk flytande honung
flingsalt
pinjenötter

Koka rödbetorna ca 30 minuter, sänk ner den i kallvatten  och gnid av skalet med händerna. Skiva tunt.

Lägg två smördegsplattor på ett bakplåtspapper, bred på tomatsås men tänk på att lämna som en liten ram runt så att smördegen kan resa sig där. Strö på parmesanen och lägg sedan ett lager av de tunt skurna rödbetorna. Ringla över lite honung och timjan. Grädda i 200 grader varm ugn ca 15-20 minuter.  Rosta undertiden pinjenötterna i en torr stekpanna. Ta ut pizzorna och strö över pinjenötterna och flingsalt (och så rekmenderar jag att ha på lite chevre här)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0