Daimfluff

Jag har läst om "fluff" i en himla massa bloggar, fluff är en slags smaksatt grädde i konsistens av mousse. Fluffet kan användas som topping på cupcakes eller som fyllnignar i tårtor.
Jag trodde detta skulle vara på tok för sött för mig, så där lite sötsliskigt, så jag har skjutigt lite på att testa  det men tillslut passade jag på att göra det. Men när jag provsamakade den första satsen och insåg att det var barnsligt gott gick jag all in och fluffade lite här och var =)

Daimfluff
till ca 12 cupcakes
 
3 st dubbeldaim
4,5 dl  vispgrädde
 
Börja med att krossa daimen i mindre bitar, häll upp grädden i en kastrull och häll i daimkrosset. Värm på svag värme, det skall inte koka eller skjuda utan bara sakta värmas. Rör konstant runt tills all daim smält. Ca 10-20 minuter beroende på hur små bitar av daimen du häller ner i grädden.
 
När allt smält samman häll upp en en skål och ställ i kylskåp över natten eller minst 5 timmar. Vispa sedan gräddkrämen fluffig och använd som toping på cupcakes eller som fyllning i tårta.
 
Fluffet skall kunna göras på all möjlig godis, så det är bara att välja favoritgodiset och sätta igång, bilar, marianne godis, toblerone eller kanske gelehallon. Använd fantasin!
 
På bilden nedan har jag toppat vanliga chokladmuffins med denna ljuvliga daimfluff!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Åh så bra! Jag har också gällt mig långt borta från fluffet då jag också trott att det varit för sött, men det blir ju vad man gör det till slår det mig nu :)

Tack för tipset!

Kram

Svar: Så lite så =) Skall bli spännande attse vilka härliga fluff smakkombinationer du kommer med! Kram
Anna Nordgren

2012-07-15 @ 17:00:14
URL: http://Berndtssonlundstrom.blogg.se
Postat av: Sara

Lät väldigt gott! Daim är väldigt populärt hemma så en sådan här muffins skulle man nog med gott resultat kunna använda i förhandlingssyfte! :)

Svar: Förhandlingssyfte -att jag inte har tänkt på det!!! =)
Anna Nordgren

2012-07-16 @ 14:55:41
URL: http://pysselstrulan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0