Focaccia bröd

För att inviga min nya kitchenaid bakade jag dessa ljuvligt goda focaccia bröd. Och efter bara en tugga insåg även sambon att kichenaiden var väl värd varenda krona. 
 
Och jag ser fram emot många spännande äventyr med min kökskompis!
 
Receptet nedan ger två två härligt saftiga bröd, och går att smaksätta i alla möjliga olika smaker.
 
Focaccia
2 bröd
 
25 g jäst 
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjölspecial
 
valfri smaksättning + olivolja och flingsalt
 
Smula jästen i bunken och rör ut med lite av det ljumna vattnet. Tillsätt allt utan mjölet, som du rör ner bitvis allra sist. Knåda i maskin eller för hand ca 5 minuter tills degen är smidig. Låt sedan jäsa ca 45 minuter- till dubbel storlek.
 
Stjälp upp på mjölat bord och dela i två delar som knådas och plattas ut till var sin rundel, ca 1-2 cm tjocka. Lägg upp på oljad plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Tryck sedan ner fingrarna i bröden för att bilda små hålor, ringla över olivolja och lägg på vailfri smaksättnign. Eller låt den vara naturella - bara olivolja och flingsalt!
 
Grädda sedan i 220grader varm ugn i ca 10 minuter.
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Hjälp så mycket gott du bjuder på här! Focaccia var det längesedan jag gjorde, blir riktigt sugen på det när jag ser dina bilder.

Svar: Tack! Focaccia är grymt gott =)
Anna Nordgren

2012-07-19 @ 13:44:35
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0