Smörgåstårta

Detta är nog vad man kan kalla en klassisk svensk rätt, smörgåstårta, egentligen är det en väldigt udda rätt, en gigantisk smörgås fylld med alla möjliga tänkbara pålägg, frukter och grönsaker.
 
När jag var liten var smörgåstårta bland det värsta jag visste. Jag tyckte det smakade vidrigt, och det var just det, kobinationen av alla möjliga smaker som jag inte tyckte passade ihop. Dessutom envisades de flesta av att göra fyllningar med antingen tonfisk eller leverpastej i och det gillade jag absolut inte. Så jag fullkomligt våndades när kalas och smörgåstårta skulle serveras och jag satt där och petade i min lilla bit.
Men jag växte upp och lärde mig att det gick att få god smörgåstårta med fyllnignar som passade ihop och inte bara var ihopslängda, som inte krockade smakmässigt och som faktiskt fick mig att vilja ta en bit till (fast de som innehåler tonfisk går fortfarande bort)
 
När sambon fyllde önskade han sig smörgåstårta till kalaset och det blev det, med fyllnignar som pasade utmärkt ihop smakmässigt ( enligt mig i alla fall och gästerna verkade uppskatta den väldigt mycket!)
 
Smörgåstårta - skaldjur
8- 10 personer
 
12 landgångsskivor (4 +4 +4)
 
 Fyllning  1 "Äggröra"
6 kokta ägg
1,5 dl majonäs
1,5 dl cremefrasich
dijonsenap
salt och peppar
 
Fyllning 2 Skaldjur
4 kokta ägg
1,5 dl majonäs
1,5 dl cremefrasich
1,2 kg frysta räkor - tinade och skalade
1/4 rödlök - finhackad
salt och cayennpeppar
1 dl finhackad gräslök & dill ( 1/2 dl vardera)
några droppar citron
 
Dekoration
majonäs och cremefraich (1 dl majonäs till 1/2 dl creme fraische)
gurka
3 kokta ägg
ostskivor
röktskinka
dill
fäska handskalde räkor
stenbitsrom
citron
röd paprika
 
Rörorna kan med fördel göras kvällen innan monteringen och monteirng kan göras dagen innnan dekorering och servering.
 
Skaldjursröra:
Tina och skala de frysta räkorna, finhacka rödlöken, och koka äggen (hårdkokta). Blanda majonäs och creme fraische, hacka äggen och blanda i ägg, räkor och löken. Hacka gräslöken och dillen. Rör i och smaka av med lite citron, salt och peppar.
 
"Äggröra":
Koka äggen (hårdkokta) blanda majonäs och creme fraische och dijonsenap. Hacka de kokta äggen och rör i. Smaka av med salt och peppar och ev lite dijonsenap.
 
Montera:
Lägg fyra skivor landgångsbröd i botten på en bricka, bred ut äggröran och lägg på nytt lager bröd. Bred på nästa fyllning, skaldjursröran och sedan ett sista lager bröd. (kom ihåg att skära av de tråkig kanterna på brödet)
Plasta in och låt stå tills nästa dag.
 
Dekorera efter behag, jag gjorde så här:
Blanda creme frasichen och majonästen och bred runt om hela tårtan. Skiva gurka och fäst runt om kanten, hacka lite dill och fäst runt om. Rulla skivor av ost och skinka och fäst runt kanten ovanpå, fyll med räkor och skivade / klyftade ägg runt i mitten, dekorera med skivor av citron, gruka och röd paprika. Några skedar med röd stenbitsrom kan läggas ut.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0