Rabarber och jordgubbspaj

När jag skulle göra min citronspegel till citron och vitchoklad pannacottan här om dagen tänkte jag mig inte för utan hällde av ren vana i muscvadosocker i citronsaften. Självklart blev den blivande citronspegeln inte gul utan brun då och jag fick börja om. Men istället för att slänga den bruna citronsåsen hällde jag i ett par tärnade jordgubbar i och lät det marineras.

Tillsammans med rabarberer blev detta till en fantastiskt god rabarber och jordgubbspaj. Och jag fick äntligen använt min nya fina form. (För som jag har letat efter en just sådan form!! - för den som oxå är sugen på en just sådan form finns de att beställa från Husmodern)

Rabarber och jordgubbspaj

2,5 dl vetemjöl
100 g smör
1 äggula
3 msk florsocker

1 citron
0,5 dl muscvadosocker - ljust
ca 1 dl jordgubbar
ca 6-8 smala stänger med rabarber
50 g vit chokladknappar
0,5 dl muscvadosocer - ljust brunt


Skär smöret i kuber och arbeta snabbt ihop ingredienserna till pajdegen, kavla ut den på ett bakplåtspapper med en mjölad kavel och klä en smord form med löstagbar botten, pressa degen väl mot formens kant med hjälp av bakplåtspappret och låt den vila kallt i kylskåp minst 1 timme. Nagga sedan den i botten och grädda i mitten av ugnen i 200° ca 10-15 minuter. Låt kallna.

Smält sockret tillsammans med saften från 1 citron, skär jordgubbarna i kvartar och låt dem marineras i citronsaften.

Skär ca 1 cm tjocka bitar av rabarberstjälkarna och lägg i botten på pajskalet, häll jordgubbarna med saften ovanpå och stö sedan chokladknapparna och muscvadosockret över.

Grädda i 200 grader varm ugn ca 30 minuter - tills rabarberna blivit mjuk och pajen fått fin färg.

Servera med lite vaniljsås.



Trackback
RSS 2.0