En värmade soppa

I dag kände jag mig lite ruggig och frusen och var väldigt sugen på en värmade soppa till middag.

Som ni säker har sett på tv reklamen har Wasa - ni vet de som gör knäckebröd - börjat att baka mjukt bröd oxå, 6 olika sorter och smaker. Och när jag handlade senaste var det provsmakning på de nya brödena. Mycket gott och saftig tyckte jag och handlade glatt två paktet, dessutom hade de en massa bra egenskaper som jag inte lade på minnet, men smaken den gillade jag. Under provsmaknignen småpratade jag lite med provsmaksbiträdet som tipsade om att göra goda krutonger av brödet till just soppor. Perfekt - krutonger it is!

Så reslutatet blev;

Jordärtssoppa med grova brödkrutonger med smak av vitlök och timjan
4 portioner

500 g jordärtskockor
2 scharlottenlökar
1 vitlöksklyfta
Smör
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 1/2 dl grädde
1 krm vitpeppar

4 skivor grovt bröd bakat på surdeg
25 gram smör
1 liten vitlöksklyfta
några kvistar timjan

Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med peppar.

Skär brödet i små kuber, hacka vitlöken och timjanen blanda med smöret och fräs i stekpanna, tillsätt brödet och låt det suga upp smöret och smakerna. Låt svalna och torka.

Servera!

Tips! Eftersom det är en del vitlök i bli smaken ganska het, för en mildare variant hoppa över vitlöken.







Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Mmmm! Det får bli vår meat-free-monday middag på måndag! Tack för tipset!!!!



KRAAAAAAM

2012-03-08 @ 16:23:29
URL: http://berndtssonlundstrom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0