Rotfrukter med chevre kräm och grillat

Sedan igår är jag sjuk, den omtalade influensan har slagit till. Det var egentligen inte helt oväntat då sambon legat i hög feber sen i fredags och på det stora hela har jag nog haft tur, febern är inte jättehög, men däremot så snurrar allt så fort jag rör mig så sängläge kombinerat med soffläge är det som gäller. Dessutom har matlusten försvunnit och halsen har problem med att svälja och för att toppa det hela värker varje led som finns i kroppen. Men förövrigt är det ganska okej =)

Som ni förstår blir det inte mycket mat här, i söndags däremot, innan jag nockades av flunsan, fanns matlusten där och till söndagsmiddag serverades grillad fläskfilé med rostade rotfrukter och chevrékräm.

Rostade rotfrukter med chevrékräm
4 personer


3 stora potatis
3 morötter
2 palsternackor
1 paprika
1 rödlök
1 broccolihuvud

1 storbit chevre
1,5 dl creme fraische

honungsglaze

Skala och strimla potatis, morötter och palsternackor. Lägg i ungsfastform och gratinera i ugn ca 250g varm i 30 minuter. Strimla paprikan, skär rödlöken i tunna klyftor och skär ner boccolihuvudet i små buketter. Tillsätt till rotfrukterna de sista 5 - 10 minuterna. Lägg sedna upp serveringsfat och häll lite honungsglaze över.

Rör creme fraischen mjuk i en skål och smula sedan ner chevren i, smaka av med salt och peppar.

Servera med en bit grillat kött eller fågel.
  


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0