Jordnötskakor..

Jag har alltid älskat att baka, ända sen jag var liten, Minns hur jag kunde sitta hemma hos mormor i hennes soffa och leta igenom hennes hemmetsjournaler i jakt på spännande recept.
 
Och det var i någon sådan tidning jag i början av 90-talet hittade grunden i dessa kakor. Jordnötssmöret hade nyligen gjort sin dunderdebut på den svenska markanden (vill jag minnas i alla fall, tror inte det kunde köpas i var och varannan butik innan) och genast kom det recept på hur man kunde baka med jordnötssmöret.
 
Jag skrev upp detta receptet i min lilla receptanteckningsbok och hittade det nyligen av en slump när jag letade efter något annat.
 
Jag kompletterade kakorna lite och här kommer de, sötsalta och sträva kakor - en orgie i jordnötter.
 
Jordnötskakor
ca 35 st
 
250 g rumsvarmt smör
2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
6 dl mjöl
 
1,5 dl jordnötter
0,75 dl ljust muscvadosocker
1,5 dl jordnötssmör
1,5 dl florsocker
 
Rör ihop det rumsvarma smöret med sockret så det blir vitt och fluffigt. Tillsätt sedan ett ägg i taget, rör sedan ner bakpulvret, salt, vaniljsocker och sist mjölet. Det skall bli en jämn deg som är lite kladdig.
 
Forma till en rulle och plasta in den och låt den vila i frysen ca 30 minuter.
 
Hacka jordnötterna och blanda med muscvadosockret.'
 
Rör ihop jordnötssmöret och florsockret. Forma smeten till 35 små bollar, ung jämnstora.
 
Tag ut kakdegen och skär i 35 delar, platta ut varje del, lägg på en kula jordnötssmörfyllning och tryckihop till en boll runt om kulan. Rulla kakan och platta till den lite lätt innan du doppar den i jordnötshacket.
 
Grädda ca 10 minuter i 200g varm ugn.
 
 
 
Den mysiga kakburken inhandlades nyligen i en ica butik, den stog liksom bara där och sa: Köp mig!

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Jordnötskakor är så gott! Tycker också det kan vara gott att baka med salta nötter.

Svar: Visst är det underbart när det salta möter det söta?
Anna Nordgren

2012-09-10 @ 22:22:18
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Sophie / Blogg.se

Vilken härlig goding till matblogg! Alltid så kul att hitta helt nya man inte sett förr och just matbloggar finns det ju inte överdrivet många av.


Svar: Tack! Och välkommen som läsare =) Hoppas du hittare lite ny inspiration!
Anna Nordgren

2012-09-12 @ 00:41:14
URL: http://karriaristan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0