Citronhjärtan

Alla känner nog till de klassiska vaniljhjärtana som man kan köpa i bagerier och i affärer.

 

Så jag tänkte lagom till alla hjärtans dag överaska sambon med liknade bakverk fast med krämig citronfyllning. Det gick så där....

 

Eftersom sambon jobbade sent började jag först på torsdagkväll efter jobbet, halvägs i bakandet inser jag att det inte finns någon grädde hemma och i min värld fanns det absolut inte någon energi till att åka iväg och handla så pass sent på kvällen, så det blev inga citronhjärtan.

 

I stället gjorde jag ett nytt försök på fredag efter jobbet då mamma, pappa och syster skulle komma på besök.

Inser då problem nummer två, (för problem nr ett, grädden, var nu löst) det är inte så lätt att göra citronhjärtan utan riktiga hjärtformar! Om receptet sa att det var pilligt att göra från början så var det ingenting mot hur pilligt det var utan riktiga formar....

Men med mycket fantasi, pill och hjälp av bla pepparkaksformar gick det tillslut. Och smaken var det definitivt inget fel på, men kommer ev öka citronsmaken nästa gång, då jag älskar syrliga saker...

Och nu så har jag gått och införskaffat ytterligare en sak till min baksamling - riktiga hjärtformar... Så har jag det nästa gång jag gör ett försök.

 

 

Citronhjärtan ca 12-15 st

 

4 dl mjöl

1 dl potatismjöl

1 dl socker

200g smör

 

1 citron

2 dl vispgrädde

2 äggulor

2 msk socker

1 msk potatismjöl

Hacka samman mjölet och potatismjölet med sockret och det kalla smöret. Nyp ihop smeten eller kör den i en matberedare tills det är en sammanhållande deg. Låt vila i kylskåp ca 30 minuter.

Skölj citronen i ljummet vatten, riv skalet och pressa ut ca 2 msk citronsaft. Blanda citronsaften med grädden, äggulorna, sockret och potatismjölet i en kastrull och låt koka upp under omrörning tills det tjocknat.. Rör i citronskalet och låt svalna.

Sätt ugnen på 180-200 grader. Dela degen i bitar och tryck ut dem i hjärtformarna (om sådana finns) eller kavla ut degen och stansa ut hjärtan med hjälp av en pepparkaksform. Lägg en klick citronfyllning på hjärtat och lägg ett nytt hjärta ovanpå som lock. Se till så att degen nyps ihop i kanterna (med hjärtformarna är det bra om den undre degen går över kanterna och det övre locket sluter tätt det hela )

Grädda i nedre delen av ugnen ca 16-20 minuter. Låt kakorna svala lite i formarna innan de knackas loss. Pudra med florsocker innan servering.

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: John


Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


Vänlig hälsning,


http://www.Fooduel.com

2013-02-24 @ 10:50:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0