Windsor kaka...

Ofta när jag läser böcker så nämns en maträtt eller bakverk och ibland har jag inte den blekaste aningen om vad det är. Då brukar jag skriva upp namnet på en lista och så småning om googlar jag upp vad det är och låter det gott så passar jag på att provbaka eller provlaga =)
 
Nu kommer jag inte ihåg vilken bok det var jag hittade detta bakverk i men nu har jag både letat upp receptet coh provbakat & vilken överaskning det var, tyckte första att det det lät som en torr variant av semlor men ojojoj vad fel jag hade. En ny favorit har hittats!
 
Låt mig presentera Windsor kakan! Det perfekta alternativet till semlor som dessutom passar året runt!
 
Windsor kaka
8-10 perosner
 
Deg:
1 dl mjölk
25 g jäst
ca 3,5 dl vetemjöl
25 g smör
1 krm salt
2 tsk socker
0,5 ägg
 
Topping:
0,5 ägg
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
35 g hackad sötmandel
2 msk smör
 
Fyllning:
1,5 dl mjölk
0,75 msk potatismjöl
2 tsk socker
1 st äggula
2 -3 tsk vaniljsocker
100g rumsvarmt smör
2 msk florsocker
 
Börja med att göra degen, vräm mjölken till fingervarmt och tillsätt sedan jsäten coh rör ut den. Häll ung hälftena v mjölet i en bunke, tillsätt smöret och finfördela det , häll i salt, socker ägg och degspad och arbeta sedan degen smidig. Tillsätt restena vmjölet (spara ev någon msk till utbakningen)
och låt sedan jäsa övertäckt ca 1 timme.
 
Tag upp degen och knada på mjölat bakord, forma sedan tille n rund kaka med ca 22 cm i diameter. Lägg den på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa till dubbelstorlek ca 30 minuter.
 
Värm ugnen till 225g. Pensla bullkakan med vispat ägg och blanda sedan samman mjöl, socker, mandel och smör tille n gryning massa som sprids över den penslada bullkakan.
 
Grädda i 25grader varm ugn i ca 15 minuter, låt kallna innan du delar den i två delar.
 
Rör samman fyllnignen medans kakan gräddas genom att blanda mjölk, potatismjöl, socker och äggula i en kastrull, sjud krämen under omrörning tills den blir tjock och krämig. Låt kallna. När den kallnat rör i vaniljsockret.
Rör smöret mjukt tillsammans med florsockret och klicka sedan i den kalla krämen under vispning så att krämen fortsätter vara lätt och fluffig.
 
Bred krämen på den nedre delen av kakan och lägg sedan tillbaka överdelen. Låt stå kallt en stund innan servering. Sikta sedan lite florsocker ovanpå lagom till servering. Kakan skärs med fördel i bitar av en brödkniv.
 
Servera!!! Och detta är fantastiskt gott, även om kakan kanske ser lite trist ut så är den fantasiskt god!!!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Tycker den ser väldigt god ut! :)

2013-01-22 @ 07:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0