Marängtårta med raberber och yoghurtswirl och jordgubbar och rostade mandelflarn

Imorgon är det min födelsedag, hade från början tänkt ha ett litet kalas idag men vågade inte chansa på att jag skulle ha en massa energi då den tenderar att variera väldigt mkt. Istället ville jag ta det lugnt och bara låta mina föräldrar komma på en kopp kaffe. Jag kunde ju inte hålla mig helt från tårta utan hade förberett en liten tårta som jag har varit sugen på att testa ett tag. Det var en riktig höjdare!

Fördelen med denna tårta är att alla moment kan förberedas och så läggs tårtan bara ihop vid servering, vilket passade mig perfekt en dag som denna. Mesta delen av dagen har tillbringats med att vila och sola. Sedan bara montera tårtan och sätta på kaffet – klart på ett par sekunder. Och fantastiskt gott!

 

 

Marängtårta med rabarberswirl och färska jordgubbar

6-8 perosner

 

Marängbottnar

5 äggvitor

1 tsk vitvinsvinäger

2 ½ dl strösocker

1 msk maizena

 

Rabarbercurd

300g rabarber

2 msk vatten

1 dl lemoncurd (köpt eller hemmagjord)

 

Yoghurt och vaniljgrädde

3 dl turkisk yoghurt

1 vaniljstång

½ dl florsocker

3 dl vispgrädde

 

+Färska jordgubbar

Rostade mandelflarn

 

Marängbottnar

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitan och vinägern till hårt skum och tillsätt sedan under hård vispning, sockret pö om pö tills du har en fast och glansig maräng, sikta sist i maizenan.

Bred ut marängen till två rundlar, ca 3 cm höga och 22 cm i diameter. Sprista ut resten av marängen till små maränger. Grädda bottnarna nederst i ugnen i 1 ½ timme och stäng sedana v värmen utan att öppna ugnen och låt bottnarna kallna i ugnen.

 

Rabarbercurd

Ansa och skär rabarbern till mindre bitar, lägg i en kastrull tillsammans med vattnet och låt koka mjukt. Låt sedan kallna innan det blandas med lemoncurden.

 

Yoghurt grädde

Låt yoghurten rinna av ca 3 timmar i ett kaffefilter. Dela en vaniljstång på mitten och skrapa ur fröna. Vispa ihop yoghurten med vaniljfröna och florsocker.  Vispa grädden separat till fast kräm, vänd sedan ner i yoghurten.

 

Alla moment kan förberedas dagen före servering och sedan är det bara att lägga ihop tårtan när det är dags att servera.

 

Blanda rabarbercurden med yoghurt och vaniljgrädden, lägg en klick i botten på tårtfatet så att första marängbotten ligger på plats. Lägg sedan på hälften av krämen, lite skivade jordgubbar samt rostade mandelflarn. På med nästa marängbotten och sedan resten av krämen, jordgubbarna och mandelflarnen. Avsluta med att krossa några av de små marängerna ovanpå.

Klart att servera!

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj, vad smaskig den ser ut!

Svar: Tack vännen! Hoppas att kunna bjuda upp er snart och då bjuda på något riktigt gott!! Kram kram
Anna Nordgren

2013-05-02 @ 23:36:31
URL: http://lillajopanyaaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0