Silviakaka

I min hysteriska bakning slängede jag i veckan ihop en plåt av denna goda silviakaka - det är som kärleksmums fast en utan choklad. Vilket kan låta lite trist men är gudoligt gott. Ivanliga fall toppar jag kakan med kokosflingor men passade på att stö guld och pärlemorströssel över för att få den lite lyxigare (och som kompensation för att jag i sista stund upptäkte att kokosen var slut hemma=).
 
Och det fungerade minst lika bra!!!
 
Silviakaka (1 långpanna)
 
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 dl kallt vatten
2 tsk bakpulver
 
 
Glasyr
200g smör/margarin
2 dl socker
2 äggulor
2 msk mjöl
4 tsk vaniljsocker
+ kokos el strössel
 
Vispa ägg och socker till härligt pösigt, tillsätt sedan mjöl, bakpulver och sist det kalla vattnet. Häll i balplåtspappersklädd ungsform. Grädda ca 20minuter i 175 grader varm ugn. Låt sedan svalna innan glasyren görs.
 
Smät sedan margararinet till glasyren, rör i sockret och äggulorna och sedan  mjölet och vaniljsockret. Låt koka upp men akta så att det inte bränner i botten. Häll över hela kakan och avsluta med kokosflingor eller strössel.
Låt glasyren stelan innan kakan skärs i bitar.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kikan

Åh, vilka perfekta kakor! När jag gör kakor i långpanna blir de aldrig så där jämna och fina.

När jag gick på skrivarkurs var det en tjej som skrev om Silviakaka i en novell. Då var vi flera som aldrig hade hört talas om just den kakan. Men nu fattar jag ju vilken det är. :)

Kram!

Svar: Perfekta vet jag inte om de är men de var i alla fall goda =) Visst är det kul hur ofta ett bakverk eller maträtt finns med i böcker/noveller och som gör att man hittar nya favoriter =) Kram
Anna Nordgren

2013-05-06 @ 07:46:51
URL: http://hemmahoskikan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0