Hemmagjorda knäckebröd

För några år sedan var det himla populärt att göra egna knäckebröd med en massa fröer och olja i. Dessa smakade mer som salta kex/ chips och var långt i från de traditonella knäckebröd som vi är vana med. Jag har ända sen dess ( för jag bakade oxå ett antal plåtar av dessa salta så kallade fröknäcken) varit sugen på att testa att göra mer traditonella knäckebröd. 
 
Idag finns det uppsjö avlöste finare och lyxigare knäckebröd i vanliga matbutiker fyllda med en massa goda fröer. Och det var just sådan lite lyxigare knäckebröd som jag ville testa att göra och igår kväll tillbringade jag kvällen till att baka sådant knäckebröd.
 
Det var FANTASTISKT gott. Enkelt att göra men väldigt tidskrävande, i alla fall om man ser till gräddningen. Men väl värt det. Dessa knäckebröd kommer definitivt finnas hemma hos oss på bland annat julbordet. 
 
 
Knäckebröd med fröer
ca 20 knäckekakor
 
50 g jäst
7 dl vatten
2 dl sesamfrön
2 dl pumpafrön
2 dl solrosfrön
1dl linfrön
1 msk salt ( ja- det skall vara msk)
6 dl grovt rågmjöl
8 + 3 dl dinkelmjöl ( 3 dl till utbakningen)
 
Vispa ihop jäst och vatten. Tillsätt resten av ingredienserna ( allt utom de tre dl mjöl som är till utbakningen) 
Låt jäsa 1 1/2 timme under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i. Dela degen i ca 20 st bitar. Kavla ut till tunna platta kakor med hjälp av mjölet. Avsluta gärna med en kruskavel eller nagga dem med en gaffel. Grädda sedan dem två och två på den varma plåten i ca 10 minuter. Låt den få ordentligt med färg och låt sedan svalna på ett galler. Förvaras sedan torrt!
 
Som ni förstår tar själv gräddningen tid, det blir tio plåtar 'a 10 minuter... Men det är värt det! Testa och avnjut knäckebrödet med en klick smör på! Oemotståndligt!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tinabanck.blogg.se

Hej hej! Titta gärna in på min blogg där du kan vinna ett par inneskor från babyskor.com :}

2013-10-31 @ 19:18:41
URL: http://tinabanck.blogg.se/
Postat av: Sara J

Nu har jag provsmakat det och det var väldigt gott! :)

2013-12-11 @ 07:37:38
URL: http://pysselstrulan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0