Kyckling satay med het nudelsallad

Att liva upp vardagsmaten är en rolig utmaning. Nu när jag har mer tid till att tänka, då jag går hemma  - så försöker jag att planera veckans måltider på söndagen för att sedan göra veckohandlingen på måndag förmiddag. Jag försöker att inte ha samma rätt mer än max en gång i månaden vilket ibland kräver lite mer inspiration än vanligt. Sen försöker jag att ha kött, fisk, skaldjur, kyckling och vegetarisk var sin dag.
 
En av förra veckans nya rätter var denna goda kyckling satay med en het nudelsallad (som inte är så farligt het).
 
Så god att jag nästa gång kommer att dubbla såsen för det var bland det godaste jordnötsåserna jag ätit.
 
 
Kyckling satay med het nudelsallad
4 personer
 
4 kycklingfiléer - 2 delade 
 
Satay
 
3 vitlöksklyftor - pressad
2 cm färsk ingefära - riven
3 msk soja
2 msk hoisinsås
2 tsk honung
3 msk jordnötssmör med bitar
1 msk finhackade jordnötter
 
Het nudelsallad
 
250g äggnudlar
lite hackad persilja
1 hand hackade jordnötter
2 schalottenlökar, finhackade
2 pressade vitlöksklyftor
2 cm färsk ingefära -riven
1 röd chili - finhackad
2 msk honung
3 msk soja
3 msk hosiansås
 
 
Blanda alla ingredienser till satayn  och kör i en mixer eller med en stavmixer till en tjockmassa, tillsätt sedan vatten till en skedbar koncistens.
 
Häll upp häften i en stor skål där sedan kycklingen tillsätts och marineras i. Resten av såsen sparas till serveringen.
 
Stek kycklingen i en het stekpanna.
 
Koka nudlarna enligt anvisningarna, skölj i kallt vatten och låt rinna av. Tillsätt persiljan och jordnötterna. Mixa de övriga ingredienserna och häll över nudlarna. Skaka runt!
 
Servera nudelsalladen med den varma kycklingen och häll över resterande sataysås
 
Fantastisk gott
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika Kvarnlöf

God damn vilken tur att du har börjat blogga igen. Nu kan jag äntligen uppdatera min stackars matsedel med lite mer spännande saker än blodpudding eller korv och bröd. Det här måste testas. Det borde väl fungera utan chili också? Så att det inte blir så starkt för E. Men var hittar man hosiannasås (som jag först läste, haha)Kram!

Svar: Alltid kul när bloggandet uppskattas;) Såsen köpte jag på Coop extra men kan bytas ut mot fisksås dom finns i det flesta butiker. Och självklart kan du hoppas chilin, kanske finhacka lite röd paprika bara för färgens skull? Kram
Anna Nordgren

2013-10-10 @ 18:56:28
URL: http://hemmahoskikan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0