Serranoinlindad fläskfilè med tomat & paprikaröra

Nu när jag går hemma på dagarna ser jag betydligt mer på tv än tidigare - inte det att jag sitter och tittar men jag har ofta på tv:n i bakgrunden, precis som radion står på. Detta gör att jag snappar upp lite olika saker beroende på vad jag gör - ligger jag på golvet i köket och leker med sonen hör jag radion, ligger jag i sängen och ammar så hör/ser jag lite på tv. Men ofta har jag inte möjlighet att skriva upp det jag hör och minnet är inte alltid det bästa. Som när jag för några veckor sedan hörde/såg Jamie Olivers matlagning på 15 minuter under tiden jag vek tvätt och underhöll sonen. Då gjorde han något med serranoskinka och fläskfilé i en härlig sås - men så mkt mer än det kom jag inte ihåg - minns inte ens vad det var för sås. Så jag återskapade rätten på mitt vis - med basen fläskfilé och serranoskinka. Och det blev en härlig smakrik rätt. Lite vardagslyx helt enkelt.
 
 
 
Serranoinlindad fläskfilé med tomat & paprikaröra (4 personer)
 
 
1 Fläskfilé ca 500g
4 skivor Serranoskinka eller liknande
2 tomater
1 röd paprika
1 dl ajvar relish
smör
salt & peppar
färsk timjan
 
Serveras med ris
 
Börja med att dela fläskfilén i 8 jämstora bitar, slå lite lätt ovanpå varje bit så de blir lite tillplattade. Dela serranoskivorna på hälften och lägg dem ovanpå fläskfilébitarna. Lägg köttet i varm stekpanna med seranosidan nedåt och en bit smör. Låt fräsa ca 3-4 minuter innan de vänds till andra sidan (detta gör att skinkan fastnar på köttet) Skär ner tomaterna i mindre bitar och tillsätt i stekpannan, tillsätt även hackad paprika, ajvar relish och vatten och låt puttra samman. Smaka av med salt och peppar och lite färsk timjan.
 
Visst att denna rätt går snabbt att slänga ihop men 15 minuter är lite tajt - kanske kan gå om man har förberett alla momenten och ok man inte har en gnällig bebis på axeln - då tar det närmare 25-30 minuter, vilket ändå är helt okej matlagningstid =)
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0