Citron och vallmomuffins

Det är inget nytt under solen att jag är svag för citroner, i mat men framförallt bakning.
 
Då jag pga förkylning och feber fick avstå från lördagens halvåtta middag hos vännen G, missade jag även den utlovade citronpajen som jag sett fram emot. Så idag, febern till trots, bakade jag dessa enkla men väldigt goda muffins med smak av just citron. 
 
Älskar konsistensen på dessa muffins då den är lite tyngre utan att vara degig. Precis så som jag vill ha mina muffins! 
 
Dock tyckte jag att det kunde varit lite mer citronsmak - hade det inte varit för glasyren hade jag knappt känt citronsmaken. Men det beror nog mest på förkylningen och tillfälligt avsaknande av smaklökar....
 
Hur som helst, dessa muffins är lättbakade, mumsiga och dessutom tjusiga så det är bara att baka på!
 
Citron och vallmomuffins
12 normalstora eller 36 minimuffins
 
125g smör - rumsvarmt
2 1/2 dl socker
3 stora ägg 
1 ekologisk citron 
4 dl vetemjöl special
2 tsk bakpulver
1 dl gräddfil
2 msk blå vallmofrön
 
Glasyr
1 msk pressad citron
Ca 2 dl florsocker
Blå vallmofrön

 
Rör socker och smör vitt och fluffigt. Tillsätt äggen 1 i taget. Skrubba citronen ordentligt i ljummet vatten ( tänkt på att det är extra viktigt att använda ekologisk citron när du skall ha med skalet!) och riv det yttersta skalet och pressa ut 2 msk citronsaft.
Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
 
Rör ner citronsaften och skalet tillsammans med gräddfil, vallmofrön och mjölblandningen ner i äggsmeten. Fördela i muffinsformar ställda i en muffinsplåt. Grädda i ugn (ca 15 minuter för vanliga formar och ca 10 minuter för minimuffins) i 225 grader. Låt sedan svalna.
 
Blanda florsocker och citronsaft till en vit lätt trögflytande konsistens och ringla sedan över de svalnade muffinsarna. Strö sedan över lite blå vallmofrön!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0