Lyxig söndag

Det är inte nog med vad man har vältrat sig i god mat och sötsaker de senaste två veckorna så varför bryta ett vinnande koncept (?).

Passade på att slå på stort i söndags kväll med att för första gången göra en traditionell plankstek - brukar annars passa på att äta detta när det finns på restaurang. Men så stod det två oanvända plankor i mitt skåp som bara väntade på att få prövas=) Och då frysen, som jag just nu kämpar med att tömma innan avfrostningen, innehöll en fläskfilé var det bara att köra =)

Detta recept trodde jag nog var för fyra personer och jag höll min del med att äta en fjärde del och blev supermätt, men mitt middagasällskap och till lika blivande sambo satte glatt i sig resten =) - Ingen lyxig matlåda här inte.

1 st fläskfilé ca 500-600 gram
ca 400 gram mandelspotatis 
ca 100 gram smör
lite riven ost
mjölk
Bearnaisesås (fuskade vilt och använde keldas färdiga i kylen)

Fläskfilén putsades och delades i fyra stora tillbankade bitar som sedans stektes i smör, saltades och pepprades. Jag stekten så att den fick gott med färg men inte var helt klar invändigt.

Mandelpostisen kokades i salt och stöttes sedan (hittade inte potatispressen i min tillfälliga röra=) och vispades med massa smör, riven ost och lite mjölk (blir alltid bättre om man värmer mjölken lite) och krydades med vit & svartpeppar.

Sedan spritsade potatismoset runt plankan och gjorde en avdelning mitt på (insåg sanbbt att mina plankor var gigantiska och att det räckte med en) placerade ut köttet och en halv tomat, hällde på sås och rakt in i ugnen på 200 grader grill ca 20 minuter.

Det hade varit gott med sparris till men den var slut i både min frys och i min kyl så det fick bli utan. Men ett glas gott vin passade minst lika bra till =)


  





Kommentarer
Postat av: Kikan

Men shit vad gott!!! Har inte ens tänkt på att man faktiskt kan göra plankstek hemma...haha! Kram Erika

2011-01-03 @ 21:12:27
URL: http://hemmahoskikan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0