Tiramisu - på mitt vis

Den italienska desserten tiramisú är en underbar dessert som kan vaireras och göras på många olika sätt.

Jag gör den på mitt sätt och det tycker jag smakar mer än alldeles underbart.
Då uppdelningen av maten och föreberedelsderna för nyår innebar att fördrink och dessert föll på mig (eller ja, på mig och pojkvän) så började jag fundera på vad man kunde hitt apå som var enkelt men ändå så där lite extra lyxigt och nytt. Hade massor av spännande ideér då det kom klara önskemål från några av gästeran att jag skulle göra min tiramisu och så fick det bli.

För ca 6 personer (stora potioner)

4 ägg
4 msk florsocker
1 dl starkvin - Moscatel de Setúbal
500 g mascarponeost
ca 12 st savoiardi kex
2-3 dl espressokaffe

Börja med att dela på ägggulor och äggvitor. Gulorna vispas tillsammans med florsockret.
Blanda mascarponeosten med vinet (jag kör med elvisp - inga problem) I de orginalrecept jag sett har man använt marsala vin men jag gillar detta som ger en lite smörig knäckig smak. - Passar dessutom perfekt att skvätta ner i kladdkakan  =)
Vispa sedan samman osten med ägggulan och florsockret.
Vispa vitan till hårt skum i separat bunke.
Vänd försiktigt ner vitan i det övriga (Nu använder vi inte elvispen utan en sked duger utmärkt!)
Savoarikexen delar ajg på mitten för att de skall få plats i mina dessertglas, jag låter de dra in det starka kaffet - inte så att de blir mjuka rakt igenom utan gärna så att de fortfarande är lite kex feeling kvar i dem.

Jag varavar smeten med kexen (ca 4 bitar - 2 kex) per glas elelr person. Sedan avslutar jag med att pudra lite kakao över det hela.

Helt försvinnande gott...


Mkt lämpligt glömde jag helt av att fotografera desserten (hmm och skumpan hade inte ens kommit fram då...)
men har en bild sedan tidigare tilllagning så jag får bjuda på den så länge =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0