En italiensk fläskfilé

Efter en hård och lång helg ville jag laga något riktigt gott till min sambo som tack för att han ställer upp och fixar medans jag varit i min julmarkandsbubbla.

Reslutatet blev denna italiensispirerande fläskfilé.

Italiensk fläskfilé

1 fläskfilé
2 pkt mozzarella (fungerar nog fint med bara en oxå men jag hade två hemma och tycker dessutom att det är oerhört gott.)
1 näve hackade valnötter
knappt en kruka basilika
2 plommontomater
salt och peppar
1 klyfta vitlök

Sås
3 dl grädde
soya
1 köttbuljongtärning


Putsa filéen och krydda med grovmalen salt och peppar. Stek den hel i stekpanna tills nästan färdig. Tag av och låt vila på en skärbräda.

Hacka basilika bladen, valnötterna, vitlöksklyftan, mozzarellan och tomaterna. Blanda.
Skiva fläskfiléen i tunnare skivor och lägg i en ungsfast form, strö mozzarellablandningen över och grädda i ugnen ca 10-15 minuter på ca200 grader.

Resterna i stekpannan rörs ut med grädde och utgör grunden till såsen. Tillsätt en buljongtärning och soya, låt sjuda på svag värme och smaka av med salt och peppar.

Servera med ris.

UNDERBART gott- fullkommligt älskar de krispia valnötterna med den smälta mozzarellan och basilika smaken.

Skall även testa att göra detta med kyckling vilket jag tror fungerar minst lika bra. Helt klart en ny favorit!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0