Tjälknöl aka tjälknul

Något mina föräldrar ofta bjöd (ifs fortfarande bjuder) på vid finare söndagsmiddagar var en tjälknöl även kallad tjälknul, serverad med potatisgratäng. Jag tycker fortfarande det är fantastiskt gott men det kräver sin planering om man säger så. Inte så mycket arbete med mycket tid...

Och dagen före julafton, tyckte jag att det hade varit den perfekta middagen (egentligen tyckte jag det redan på lördagen då jag var tvungen att förberedda maten redan då, japp, här snackar vi långkok)

En tjälknöl är en fryst bit nötkött (t.ex. fransyska) som läggs in i ugnen när den är stelfrusen och sedan tillagas där på låg värme en sisådär 12 timmar, för att sedan läggas i en lake ytterligare 5 timmar.

Men jag lovar, det är väl värt besväret!

 

Tjälknöl

4 personer

 

1-11/2 kg fruset nötkött (eller älg eller hjort)

1 l vatten

1 dl salt

1 tsk socker

1/2 tsk krossade svartpepparkorn

1 smulat lagerblad

15 krossade torkade enbär

 

Placera det frusna köttet i en ugnsform i den nedre delen av ugnen. Värmen skall vara 75-100 grader. Efter ca 3 timmar kan man sätta i en ugnstermometer. När köttet har nått en innertemperatur på ca 68 grader är det enligt mig perfekt men det beror helt på tycke och smak. Vid en innertemperatur på 60 grader är köttet rött, vid 70 grader är det rosa och vid 75 grader är det genomstekt. Och jag tycker köttet är perfekt när det är lite mer rött än rosa så en  ca 68 grader =)

Koka lagen ca 3-4 minuter (salt, vatten, socker, enbär, svartpeppar och lagerblad) Låt lagen svalna lite innan det häll upp i en mindre bunk (lagom stor så att hela köttet täcks av lagen) och lägg sedan i köttet. Täck över lagen och låt stå kallt ca 5 timmar. Tag sedan upp köttet och förvara det utan lag tills det skall ätas.

 

Som ni märker går det åt ett par timmar, mitt tips är att stoppa in köttet i ugnen precis innan det  är dags att sova, ställ då gärna ugnen på 75 grader så kan du när du vaknar sätta i temometern utan att riskera att innertemperaturen blivt för varm, på morgonen när du sätter i temometern kan du höja upp värmen till 100grader. Någon/några timmar senare är det dags att koka lagen och lägga i köttet. Och allt som allt är det klart till eftermiddagen när det är dags att servera.

Serveras gärna med potatisgratäng och grönsallad.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0