En frozen caipirinha cheescake

Hittade detta receptet på nätet och fastnade direkt, Caipirinha är ju en av mina favoritdrinkar. När jag sedan läste receptet närmare och såg att det ingick en Santa Marias färdiga drinkmix för Caipirinha var det ju bara att köra, för sedan lite väl länge låg en just sådan mix i mitt skafferiet och bara väntade. (vet inte ens om de fortfarande finns i butik - men det skall undersökas illa kvikt då detta var en grymt god och syrlig dessert, helt i min smak.) Vill dock poängtera att den är väldigt syrlig och om man inte gillar den syrliga drinken bör man dra ner på caipirinha mixen i cheesecaken eller ev tillsätta något mer sött så som lite vit choklad. Kan tänka mig att detta är en perfekt dessert efter någon väldigt het maträtt för att få svalka och lite syra. 

Jag valde att göra 4 små potionspajer  - men dubbla bara receptet så fungerar det att göra i stor form.

Frozen caipirinha cheescake
4 potioner

5 stora digestive/ 10 små
35 g smält smör
1/2 påse santa maria caipirinha mix
100 g färsk ost/philladelpia
1,5 dl grädde
1,5 dl florsocker
1/2 msk vaniljsocker
Färsk frukt/bär

Krossa digestiven och blanda med det smältna smöret. Fördela i botten på formarna/formen
Vispa grädde, tillsätt mixen, färskosten, florsokret och vaniljsockret. Lägg ovanpå smulorna och ställ i frysen ca 4 timmar. Tag fram ca 10 minuter innan servering och garnera med färsk frukt eller bär. Jag tyckte att kiwi blev en grymt god frukt till denna syrliga dessert.






Kommentarer
Postat av: Linda

Åh efterrätter är alltid något för mig!! Mmmm!

Jamen det är underbart snyggt! :)

2012-01-11 @ 22:15:32
URL: http://isbla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0