Äntligen...

I 20 år har jag väntat på detta, dvs sen jag var 12 år gammal.

Min då nyupptäkta idolförälskelse, Johnny Depp, fanns på tv med serien "21 jump street" (som för övrigt blir film just i år, men det är inte det som jag har väntat på i 20 år.) och jag klädde väggarna med plancher på honom och dyrkade allt som hade med honom att göra. På denna tiden fanns inte internet i samma utsträckning som idag så det man ville veta om sina idoler fick man lästa i tidningar. Och det var just så jag hörde talas om att min idolförsälskelse fanns med i en musikvideo.

"Into the great wild open" med Tom Petty and The Heartbreakers.

Jag hade aldrig hört talas om denna grupp eller låt men jag bänkade mig framför MTV i väntan på att se musikvideon (som tur var hade vi MTV) Och tillslut såg jag videon, och plötsligt hade jag en ny musikfavorit. Om jag egentligen föll för musiken från början eller om det var det faktum (för mig, som 12 åring, var det ett fakturm i alla fall) att Johnny Depp bara måste älska denna musiken eftersom han är med i deras muskiviedo och då måste ju musiken vara bra....

Jag började läsa in mig på gruppen, men det var inte så lätt. Ingen jag kände, kände till dem, och det stog inte om dem i Okej tidningarna på jag på den tiden läste. Men tillslut upptäkte jag att en släktings nya man gillade gruppen och han informerade snällt att gruppen bara någon månad tidigare hade spelat i Sverige. Jag var förkrossad, jag hade missat deras spelning!  Jag bestämde mig då för att nästa gång de spelar skulle jag se dem live.

Det tog 20 år för dem att komma tillbaka till Sverige, men igår, i Globen, stod de på scenen i Sverige igen. Och jag var där!!!!!
Det var magiskt, jag tror inte man skall gråta på rockkonserter men det föll en tår från min kind när andra låten startade, "you wreck me". Det underbaraste med hela konserten var att det var inte bara de vanligate låtarna som kom utan en fantstisk blandning av allt det som gjorts -och jag söng med i samtliga, utan kanske en - för jag upptäckte att jag kunde texterna utan och innan....

Jag älskar fortfarande deras musik och har de flesta av alla deras skivor (med tanke på att de har spelat sedan 70-talet så har det blivit en hel del skivor)
Och efter denna spelning är jag glad att jag en gång i tiden hade Johnny Depp som idolförälskelse, för vem vet om jag annars hade lyssnat så mycket på Tom Petty?

För er som inte kan dra er till minnes om ni någonsinn hört någon låt av dem - bör genast undersöka detta - spotify eller youtube och sen kanske ni kan gå och vänta på att han skall återvända till Sverige för en spelning, om han någonsinn kommer tillbaka vill säga - han börjar ju bli till åren....



Trackback
RSS 2.0