Citron och vitchoklad pannacotta med citronspegel

Panna cotta är blande de godaste desserter jag vet, tidigare har ni fått mitt grundrecept på panna cotta som aldrig misslyckas.

Även denna gågngen har jag utgått från det receptet men så ville jag få till en syrlighet i desserten denna gången för att fräcsha till det.
 
Och det lyckades med bravur, så min gamla favorit, vit chockladpannacotta med hallonspegel har fått en konkurrent!!

Vitchoklad och citron pannacotta med citronspegel
4 personer

3 dl grädde
3 msk socker
50 g vit choklad - gärna i knappform
1/2 pressad citron
1,5 blad gelantin

Citronspegel
1 pressad citron
1 dl socker
0,5 ark gelantin

Lägg gelantingbladen i kallt vatten. Koka grädden och sockret så att sokret löser sig, häll i den pressade citronsaften. Tag av från plattan och häll i den vita chokladen. Rör runt så att chokladen smälter.  Krama ur gelantinbladen och lägg ner i grädden. Rör runt så att allt smälter ihop. Låt svalna något och häll sedan upp i dessert skålar.

Låt stå i kylskåp ca 2-3 timmar. Efter två timmar kan du lätt göra citronspegel.

Smält sockret tillsammans med den pressade citronen i kastrull. Blötlägg gelenatingbladet ca 5 minuter, krama ur det och låt det smälta ner i citronsåsen.  Låt svalna något innan det hälls upp på pannacottan. Låt stå kallt en stund till så att citronspegeln stelnar.

Servera!



Kommentarer
Postat av: Kikan

Men vad är det för fina blommor du har dekorerat med? Kram Kikan

2012-06-06 @ 22:25:38
URL: http://hemmahoskikan.se
Postat av: I mitt stora kök

Blommorna är tyvärr inte ätbara (tror jag), men de är från en buske med gula rodondendron som finns här i trädgården =) Kram kram

2012-06-06 @ 23:16:33
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0