Rabarber och maräng

Detta är ett oerhört enkelt recept för att lyckas med en smarrig dessert. Perfekt efter maten en ljummen sommarkväll...

När jag först såg detta receptet tyckte jag det lät som en perferkt kombination med den söta marängen till den syrliga rabarbern.. Men så läste jag ytterligare en gång och blev tveksam. Maräng på florsocker? Det kan ju inte bli någon riktigt maräng..
Men trots tveksamhet testade jag och resultatet är väl godkänt, marängen blir inte så söt som vanlig maräng utan smakar mer som fluff som neutraliserar det hela. Men det går absolut inte att göra små maränger på smeten för då skrumpnar den och blir seg och gummiaktig ( i denna tempertaturen  - har läst någonstanns att om man sänker gradantelt så skall marängerna bli perfekta tom bättre än med socker?).

Det var gott, väldigt gott, även om jag tror att nästa gång testar jag med "vanlig" maräng istället. Återkommer när jag  testat =)



Rabarber och maräng
4 pers

500 g rabarber
1,5 dl socker
ev några färska jordgubbar

3 äggvitor (gärna par dagar gamla)
125 g florsocker (ca 2 dl) (eller 1,25 dl vanligt socker)

rostade mandelflarn


Skär rabarbern i cm tjocka bitar och koka mjuka med sockret ca 5 minuter. Häll av lite av saften som blir (ca 1 dl).
Lägg upp i ungsfasta formar. 
Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt florsockret och fortsätt vispa. Spritsa ovanpå rabarbern. Strö lite rosteade mandelflarn ovanpå.  
Grädda i 150 grader varm ugn ca 15-20 minuter.

Jag gjorde även en variant med färska jordgubbar ovanpå rabarbern - det var en riktig höjdare






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0