Aussie Mess

Helgen försvann tillsammans med en massa skratt och underbart sällskap. Efter flera timmars bilresa på fredagen var jag och kikan framme hos efterlängtade Ann-Christin. Och på lördagen kom även saknade Sandra. Sådan helger kan lyfta upp hela den tråkiga gråa hösten och bli till ett vackert och ljust minne. Tack vänner för en fantastisk helg!

Som ni andra förstår blev det inte mycket bloggande då och jag inser nu att jag helt missat att bjuda på den smarriga desserten från "down under" middagen

 

Receptet har jag snappat upp från australiensiska masterchef.

Där pratade de först om den klassiska (för mig okända) brittiska desserten Eton Mess.  Och så gjorde de en australiensisk variant på den. Och det passade ju perfekt till vår australiensiska tema middag.

Till en början tyckte jag att den var något väl söt för min smak (minska mängden maräng hade nog gjort susen) men den försvann väldigt snabbt ändå så det var nog inte så farligt med sockret i alla fall =)

 

Aussie Mess

4 personer

2 mangos

3 dl grädde

1 vaniljstång

2 tsk florsocker

1 marängbotten (färdigköpt eller hembakad)

4 passionsfrukter

 

Skär mangon i bitar, Hälften mixas sedan med hjälp av en stavmixer och resen sparas till serveringen.

Vispa grädden med den urskrapade vaniljstången och florsockret tills det blir luftigt och krämigt. Rör i den krossade marängen.

Varva mangopurén med gräddmarängen i serveringsglas och toppa sedan med den skurna mangon och urgröpta passionsfrukterna.

 

Servera omgående!!

 


Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Du har fått lite bloggkärlek av mig!
Kram

2012-11-08 @ 16:29:17
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0