En clementincocktail till glöggfesten

Jag älskar snygga cocktails - det gör det mesta mycket festligare.
 
När jag hade tjejmiddag med vårt lilla "halv sex hos mig" gäng tidigare i höstas gjorde jag denna färgsprakande drink. Men då huvudingrediensen är färskpressad clementin så passar den minst lika bra på glöggpartyt eller på självaste julafton om man vill slå på stort. (Ni får bortse från bakgrunden på bilderna som inte är det minsta juliga då temat på middagen var karibiskt...)
 
Smaken är fantastiskt god, fräsch utan att vara varken sur eller söt. Jag bad mina gäster sist att gissa vad den smakade och blodapelsin, fräsch citrus var de gissningar som kom in.
 
Clementincocktail
4 glas
 
8 clementiner - färskpressas (beroende på storlek så klart - vissa clementiner är stora vissa är små...)
16 cl vodka
8 cl trippel sec
10 cl grenadin
 16-20 färska hallon
 
Pressa clementinerna till en juice - ställ i kylen tills drinken skall serveras. Måtta upp vodka, trippel sec och grenadin i varje glas (4 cl vodka, 2 cl trippel sec och  2,5 cl grenadin) och toppa upp med den färskpressade clementinjuicen. Trä färska hallon på ett avklippt grillspett.
 
Servera i kalla glas!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara J

Jag kan intyga att den var mycket god! :)

2013-12-20 @ 09:07:41
URL: http://pysselstrulan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0