Lingon och kanelglasstårta med maränger och kolasås

Det här är en riktigt höstlig dessert med väldigt överaskande smaker.
 
Jag lagade den för första gången förra helgen när vi hade några goda vänner över på middag, och jag blev väldigt positivt överaskad över smakerna, hur väl de passade ihop (för jag var lite skeptisk till kanelglass innan). Men jag var inte helt nöjd utan tyckte att kanelen tog lite överhand i smakerna och konkurrerade ut övriga smaker.
 
Så jag gjorde om det, (att jag inte hade hunnit fotografera desserten första gången kan också ha bidragit) minskade mängden kanel, ökade marängerna och lät dem vara hela istället för krossade och plötsligt var receptet perfekt.
 
En underbar smakkombination där inga smaker tar över, de syrliga lingonen balanseras upp av den söta kolasåsen, den kryddiga kanelen mjuknar tillsammans med vaniljen och krispigheten från marängerna bryter av den lena glassen.
 
Att den är busenkel att göra och kräver inte mer än 15 minuters arbete (plus tid i frysen) gör det till en perfekt dessert när man skall ha gäster och inte vill slava i köket när gästerna har kommit=)
 
Lingon och kanelglasstårta med maränger och kolasås
ca 6-8 personer
 
4 dl grädde
2 dl grekisk yoghurt
1 äggula
3/4 dl florsocker
1 vaniljstång
1,5 tsk mald kanel
1 dl rårörda lingon
ca 80 g maränger
1 dl lingon (färska el frysta)
ca 1,5 dl kolasås
 
 
Vispa grädden, rör ner yoghurt, äggula, florsocker, kanel och fröna från en urskrapad vaniljstång. Tag en springform med 22cm i diameter. Lägg ett bakplåtspapper i botten som du spänner fast. Bred ett tunt lager av glasskräm på botten. Ett lager med maränger, ringla över kolasås, 1/3 dl lingon. Nytt lager glasskräm, maränger, kolasås och 1/3dl lingon. Avsluta med ett täckande lager glasskräm, ringla över kolasås och ställ in i frysen i mist 4 timmar, låt stå i rumstemperatur minst en halvtimme innan servering. Strö över sista tredjedelen lingon och servera.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0