Äggvåfflor och våffeltopping

Tidigare i veckan var det ju våffeldagen, självklart var jag inte sämre än att jag slängde ihop en massa goda våfflor till kvällsmat.

Nu finns det ju en himla massa olika varianter på våfflor, jag har tidigare bjudit på det enklaste och godaste recept på frasvåfflor jag kan hitta.

 

Men egentligen är jag uppväxt på äggvåfflor istället för frasvåfflor. Vilket gjorde att jag fullkomligt älskade frasvåfflor när jag upptäckte skillnaden.

Men nu har jag liksom gått tillbaka i mitt tyckande och uppskattar äggvåfflorna lite mer...

Äggvåfflor är lite segare, lite matigare och kanske lite godare?

 

Klassiska äggvåfflor

 

150g smör

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 salt

2 ägg

5 dl mjölk

 

Börja med att smälta smöret och låt sedan det svalna. Rör ihop mjöl, bakpulver och salt. Sikta ner de torra ingredienserna i mjölken och rör till en jämn smet. Tillsätt det smälta smöret och vispa sist ner äggen, ett i taget.

 

En väldigt god variant på detta recept är att röra i lite mald choklad (jag sprang på en påse mald choklad utomlands vilket ger en fin mild chokladsmak) alternativt finriven choklad eller kakao. Då får man goda härliga chokladvåfflor som är supergoda med lite kolasås (kokt kondenserad mjölk), banan och grädde.

 

Andra goda tillbehör till våfflorna är lemoncurd och grädde, färsk kiwi och grädde, klassiskt med drottningsylt och grädde eller min absoluta favorit, hjortronsylt och grädde!

 
 
 
 
Chokladvåffla med kola, grädde och jordgubbar
 
Med lemoncurd och grädde
 
Favoriten med hjortronsylt
 
 
Goda tillbehör till våfflor!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0