Svamptider...

Just nu är det hög tid för svampälskare, det är nu man samlar och samlar, förväller och fryser in, samlar lite till och fyller frysen till bredden.
Likt ekorrarna samlar vi mat inför vintern, kanske inte lika drastiskt men nära därpå, för tänk om svampförrådet i frysen skulle ta slut innan nästa säsong? Det får bara inte ske....
 
Jag som en riktig svampälskare, närmare bestämt en kantrell älskare, har varit ute på en samligtur igår, och det blev mycket vill jag lova. Skogen fullkomligt lyses upp av all gul svamp. Nu återstår bara att ta hand om all svamp.
 
Det abslout godaste med svamp tycker jag är när man smörsteker bara de allra minsta svamparna, de som är så små att de inte behöver delas, (ett supertips som min pappa har lärt mig är att ha med en liten extra burk för bara de allra minsta kantarellerna - så har du dem separerade redan från början) och serverar dem på ett bit grovt bröd. Det slår enligt mig både stuvningar, varma mackor, pajer och soppor.
 
Vad har ni för favoritrecept när det kommer till kantareller?
 
Här kommer lite tips på vad du kan hitta på med dessa läkerheter=)
 
Enkelt smörstekta
 
Svampsmör - recept kommer inom kort =)
 
Kantarellpaj - recept kommer inom kort, insåg precis att jag inte hade vistat detta underbara recept tidigare
 
Kantarellsoppa - recept  kommer inom kort, insåg att jag missat att lägga upp denna läkerhet.
 
Varma smörgåsar
 
Kantarellsås
 
kantarellstuvning
 
Själv skall jag nu ta och ägna mig lite åt att förvälla all den svamp jag plockat!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Ja ja ja, kantarellpaj! Det låter hur gott som helst. Jag ska strax dra på mig gummistövlarna och ge mig ut till skogs. Hoppas på god tur :-)

Svar: Lycka till - hoppas du hittade massa!!
Anna Nordgren

2012-08-28 @ 09:57:09
URL: http://lyckoland.blogg.se/
Postat av: Kikan

Jag gjorde kantarellpesto för ett par år sedan. Det var smarrigt:

http://hemmahoskikan.se/2009/august/kantarellpesto.html

Kram!

Svar: Ja, jag testade oxå det man hittade aldrig liksom rätt tillfälla att använda peston, den blev mest ståendes i kylen.. Tyvärr, men det var god =) Kram
Anna Nordgren

2012-08-28 @ 12:40:35
URL: http://hemmahoskikan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0